Torsdagen den 15 november Intervjuade jag Cecilia Dronner, pedagog på Montessoriskolan Tellus i Höganäs.
”Alla som arbetar med barngrupper mellan 4–6 år får uppleva att barn numer har svårt att sitta stilla, vara i lugn och ro.
Cilla använder gärna de stora bilderböckerna i Sagoboks-serien på Brittas Böcker. De har inte så mycket text och där är stora svartvita bilder som de får måla mellan läsvarven. Det finns ett fint pedagogiskt värde i få bearbeta sagan genom att själv tyst få måla en bild.
Att sedan i gruppens samlingsstund få delta i en diskussion om tillexempel allergier ger s å mycket. I diskussionen finns ju härligt många pedagogiska värden att inhämta.
Tillexempel att våga säga att det är pinsamt att man är allergisk och inte tål kamraternas kläder med djurepitel utan de måste byta sina kläder innan de går till skolan. Att försöka förstå hur det kan kännas för den som då börjar nysa och blir röd i ögonen av att det kliar. Att kunna lyssna färdigt på kamrater och att lära vad ordet hänsyn betyder.
Cecilia är en engagerad pedagog så när hon och barnen lästa Alma, den lilla bitämjerskan startade de upp med en egen liten bikupa för att se hur otroligt spännande och roligt det är med bin.
Att sedan göra flanobilder för att låta barnen återberätta kunskapssagan ger ännu en dimension. Ibland hänger de upp bilder på en tråd genom klassrummet. Då blir det också lättare att diskutera olika saker ur dessa olika kunskapssagor.”